De scholen zijn weer begonnen.

Ik weet dat ik twee jaar geleden ook een blog schreef over dit onderwerp.

Toen schreef ik over de plaatselijke scholen waar de kinderen van ons programma naar toe gaan.

Nu mag ik schrijven over onze nieuwe junior primary school die 18 september is gestart.

Het is prachtig om te zien. Stralende kinderen in hun nieuwe uniform achter de nieuwe schoolbankjes. Wat een verschil met de stoffige, donkere klaslokalen op de plaatselijke scholen waar de kinderen met z’n allen op de kale vloer moeten zitten.

Toen ik deze week s’morgens om 7.15 in Mbulumbuzi aankwam, zag ik alle leerkrachten met de kinderen druk aan het werk om en in de school. Sommigen veegden de klas aan, anderen waren buiten bezig om alles netjes te maken.

Daarna begon de Assembly. Alle kinderen stonden netjes in rijen per standaard. Ze zongen wat liederen en het nationale volkslied. De headteacher had een kam bij zich en haalde kinderen uit de rij die hun haren niet gekamd hadden. Ik zou het onderscheid niet zo snel kunnen zien bij die kroeskopjes, maar zij blijkbaar wel.  Een leerling werd naar huis gestuurd omdat hij zijn uniform niet aan had.

Daarna gingen de kinderen netjes in rijen naar hun eigen klas en begon de Bijbelles.

Het is mooi om te zien hoe de scholen hun start hebben gemaakt.

Natuurlijk zijn er nog genoeg aandachtspunten, maar het begin is er.

En daar mogen we heel dankbaar voor zijn!