Dekens

In Nederland is het op dit moment erg heet heb ik begrepen.

Maar hier in Malawi zit ik met een deken om me heen geslagen op de bank.

De koude wind blaast dwars door de ramen heen.

We zitten in het koude seizoen.

Maar ik mag echt niet klagen. Als ik denk aan al die mensen die in huisjes wonen zonder ramen, waar de wind dwars doorheen blaast. En waar geen bank of bed staat, maar een mat ligt op de lemen vloer waar ze op moeten slapen. Dan woon ik hier in een paleis.

Vandaag en gisteren hebben we dekens uitgedeeld in Mbulumbudzi en Namitambo.

Aan de oude 'agogo's en de gehandicapten.

Een deken kost toch al snel 5 euro en dat is voor de mensen vaak  niet op te brengen.

Vaak slaan ze een omslagdoek om zich heen en dat is het.

Wat waren ze blij met de deken! Ik zag verschillende keren een agogo met een blij gezicht over de deken strijken. Alsof ze dacht: "Wat zal ik lekker slapen vannacht!"

We hebben van de gelegendheid gebruik gemaakt om erop te wijzen dat een deken kan beschermen tegen de kou en de wind.

Maar het kan ons niet beschermen voor de dood. Het is alles tijdelijk. We moeten het achterlaten als we sterven.

In Jesaja 32:2 lezen we: Die Man zal zijn een verberging tegen de wind en een schuilplaats tegen de vloed.

Wat is het noodzakelijk dat we die Man leren kennen als onze Borg en Zaligmaker.

Dan zijn we veilig. Voor tijd en eeuwigheid.

Ik hoop dat de mensen daar aan mogen denken als ze vanavond de warme deken om zich heen slaan om te gaan slapen..........