Een nieuwe kerk

Een nieuwe kerk

Gisteren (zondag) ging ik voor het eerst sinds weken weer een keer naar Namitambo naar de kerk. 

Op zondag moest ik de afgelopen periode altijd alle wachtmannen en tuinmannen met hun vrouwen meenemen naar de kerk omdat ik steeds de enige blanke op onze compound was die auto kon rijden. Daarom koos ik er voor om 's zondags naar Mbulumbuzi te gaan. Dan is het niet zover rijden met een auto vol mensen.

Sinds twee weken is mijn collega Thera ook weer in Malawi zodat we nu weer met twee auto’s kunnen rijden. Ondanks het koude weer kozen de meesten er toch voor om met mij mee naar Namitambo te gaan. Dat betekende voor drie mannen een uur achter op het bakje zitten in de koude wind en regen. Maar ik hoorde hen niet klagen....

In Namitambo zag ik dat er kerk werd gehouden in de shelter van het dagcentrum. Een verstandig besluit, want de kerk ik Namitambo is te klein om één meter uit elkaar te zitten. In de shelter zit je droog en omdat het open is, heb je genoeg ventilatie... Ik was blij dat ik een cape bij me had om nog een beetje warm te blijven.

Plannen voor een nieuwe kerk

Tijdens de afkondigingen maakte de dominee bekend dat er plannen zijn om een nieuwe kerk te bouwen. De gemeente werd gevraagd om hun bijdrage te leveren in het bakken van de stenen. De bouw van een nieuwe kerk is hard nodig. Zondags is de kerk zo vol dat de kinderen er niet in kunnen. Zij spelen buiten totdat het tijd is voor de zondagsschool.

Huidige kerkgebouw

150.000 stenen nodig

Voor het bouwen van de kerk zijn 150.000 stenen nodig. Als iedereen zijn ‘steentje’ bij draagt, kan de start van de kerkbouw beginnen. Stichting Timotheos zal de bouwkosten voor zijn rekening nemen. Maar het leek ons goed om de gemeenteleden er ook in te betrekken zodat het hun eigen kerk wordt.

De preek van deze morgen was er ook op gericht. De dominee nam als tekst Exodus 25:1-2: "Toen sprak de Heere tot Mozes, zeggende: Spreekt tot de kinderen Israels, dat zij voor Mij een hefoffer nemen. Van alle man, wiens hart zich vrijwillig bewegen zal, zult gij Mijn hefoffer nemen.” Hij wees de gemeente erop dat de Heere tegen Mozes zei dat hij tegen het volk Israël moest zeggen dat ze Zijn hefoffer moesten geven. Dat betekent dat we alles van de Heere hebben gekregen. Niets is van onszelf.  De Heere vraagt om een hefoffer voor het bouwen van de tabernakel. Zo vraagt de Heere ook aan ons een offer voor het bouwen van een nieuwe kerk. Om de Heere te danken voor alles wat we van de Heere krijgen en om een Huis voor de Heere te bouwen.

Zo wordt ongeveer het nieuwe kerkgebouw

Handen uit de mouwen

Het was mooi dat hij met allerlei praktische voorbeelden de gemeente opriep om hun handen uit de mouwen te steken en iets te doen voor de nieuwbouw van hun kerk. Het gevaar is groot dat de mensen passief worden als ze zien dat er een organisatie is die hen kan helpen. Het is zo gemakkelijk om alleen je hand op te houden. Maar dat is nu net wat we niet willen. Wat de mensen zelf kunnen doen, moeten we hen ook laten doen.

Na de kerkdienst was er nog een vergadering met alle gemeenteleden om met elkaar te spreken over de kerkbouw. De leden waren blij dat Timotheos hen wil helpen met het bouwen van een nieuwe kerk en beloofden dat zij voor de stenen zouden zorgen. We hopen en bidden dat de Heere de gemeente gewillige harten geeft om hun bijdrage te leveren voor de bouw van Zijn Huis en dat het de saamhorigheid van de gemeenteleden mag bevorderen.

Een hartelijke groet van Bep