Re-integreren in Malawi.

Re-integreren in Malawi.

 

Inmiddels ben ik alweer drie weken in Malawi. Tijd voor een berichtje op mijn website.

De eerste week was er gelijk een conferentie van 4 dagen over het strategisch plan voor de komende vijf jaren. De conferentie was met het managementteam, alle project leiders, bestuursleden, de schooldirecteuren en een aantal dominees en matrones.  Ik ben alleen woensdagmiddag en donderdagmorgen geweest omdat ik nog maar aan het begin sta van het re-integreren in het werk in Malawi.

De conferentie werd gehouden op een prachtige locatie met het uitzicht op de berg Mulanje.

Het was fijn om mijn collega’s weer te ontmoeten. Ik voelde de band die er in de vier jaren is gegroeid. Ik werd hartelijk welkom geheten.

Het was goed om een stukje van deze conferentie mee te maken. De projecten kinderzorgcentra en weeshuisjes werden bewust besproken toen ik er bij was, zodat ik ook kon meedenken. Dat was fijn.

 

Op woensdag 24 april ging ik voor het eerst naar het kinderzorgcentrum in Namitambo. De dominee had al gezegd dat ze iets voor mij georganiseerd hadden als welkom.

Toen ik daar aankwam, zag ik dat de personeelsruimte versierd was met ballonnen.

Ik werd na de begroeting van het personeel naar mijn eigen kantoor gestuurd om daar even te relaxen na de autorit. Daarna werd ik opgehaald door een leerkracht en  naar de personeelsruimte gebracht waar het hele team mij opwachtte.

We zongen psalmen en gezangen, de dominee hield een meditatie over Job 42:10-17 en er werden toespraken gehouden. Daarna kreeg ik een welkomstcadeau; een schilderij en een olifant van houtsnijwerk.

Ter afsluiting was er een gezamenlijke maaltijd met rijst en kip.

Het was overweldigend om de mensen zo blij te zien met mijn terugkomst. Zo hartelijk en welgemeend!

Aan de ene kant doet het geweldig goed. Aan de andere kant wil ik er dan ook weer helemaal voor de mensen en de kinderen zijn en dat kan nog niet. Ik moet echt rustig aan doen.

Na het bezoek aan Namitambo voelde ik me erg moe. Alleen het rijden ,(1 uur heen en 1 uur terug) kost me al veel energie. En dan nog eens daarbij het weerzien van het personeel en de kinderen.

Een duidelijk teken dat ik me echt moet houden aan het re-integratieprogramma; Dit houdt in dat ik 3x3 uur werk in een week. Pas als dat goed gaat kan ik opbouwen.

Steeds weer wil ik meer dan ik kan. En steeds weer vind ik het moeilijk om te ervaren dat ik zwak ben.

Ik neem me steeds weer voor om niet sterker te doen dan ik ben. Maar steeds weer ontdek ik dat ik onverbeterlijk ben. Gelukkig mag ik ook steeds weer ervaren dat Gods kracht juist in mijn zwakheid wordt volbracht. Dat is een wonder.

Maar om te roemen in mijn zwakheden zoals Paulus zegt in 2 Korinthe 12:9 dat druist zo in tegen mijn natuur! En toch is het goed wat de Heere doet.

 

Hartelijke Groet,

 

Bep

 

Hartelijk welkom in Namitambo. 

Cadeaus

Conferentie in Mulanje

Met een prachtig uitzicht op de bergen