speciaal...

Speciaal…

 

Op onze scholen zien we vaak dat kinderen afhaken omdat ze niet goed kunnen leren. Als een jongen of meisje van vijftien nog maar in standaard drie zit tussen kinderen van acht of negen jaar is het te begrijpen dat ze niet meer zo gemotiveerd zijn om te leren.

Daarom is het dringend nodig dat er wat met deze leerlingen gedaan wordt omdat ze anders afhaken.

Hier zijn geen scholen voor speciaal onderwijs, dus ze moeten gewoon in de klas opgevangen worden.

Dat is niet zo eenvoudig, vooral als het gaat om zeer moeilijk lerende kinderen.

Daarom hebben we een speciaal onderwijs leerkracht uitgenodigd om naar Namitambo te komen en ons advies te geven hoe we deze leerlingen kunnen helpen.

Deze leerkracht geeft altijd les op een school waar leerkrachten opgeleid worden.

Ze woonde lessen bij in elke klas en adviseerde onze leerkracht over de kinderen met leerproblemen. s’ Middags gaf ze een korte training aan alle leerkrachten samen.  Naast praktische adviezen voor kinderen met een handicap adviseerde ze om in de eerste plaats veel aandacht aan de zwakke leerling te geven. Een vertrouwensrelatie is fundamenteel voor zulke kinderen.

Daarnaast zei ze dat het belangrijk is om een individueel plan voor deze leerlingen te hebben. Het is verloren tijd om hen mee te laten doen met het klassikale aanbod. Dat gaat namelijk over hun hoofden heen.

Ik was heel blij om dit uit de mond van een Malawische leerkracht te horen. Tijdens de training in augustus hebben we er ook veel aandacht aan besteed. Maar ik merk dat het heel lastig is voor de leerkrachten om goed af te stemmen op de zwakke leerling.

Naast het onderwijs is het ook belangrijk voor onze moeilijk lerende kinderen om ze vaardigheden aan te bieden zodat ze in de toekomst voor zichzelf kunnen zorgen.

Een paar weken later bezocht ik samen met de hoofdonderwijzer van Namitambo een andere speciaal onderwijsleerkracht die op een regeringsschool werkt.

Wat ik daar zag, maakte me echt blij. Deze leerkracht had een klasje van ongeveer vijftien leerlingen. Er zaten kinderen in met gehoorproblemen, spraakproblemen, gedragsproblemen en zeer moeilijk lerende kinderen. Deze kinderen kregen allemaal op hun eigen niveau les. Als het voor kinderen mogelijk was in groepjes en anders  individueel. Voor iedere leerling had hij een individueel handelingsplan.

Wat mij vooral trof, was dat de leerkracht zo’n goede relatie met de kinderen had.

Je zag aan de kinderen dat ze het fijn hadden met elkaar. Ze gingen hard aan het werk toen ze de opdracht kregen. Daarna lieten ze hun werk aan ons zien. Ze straalden van trots als we zeiden dat ze het goed gedaan hadden.

Wat mooi dat er ook in Malawi leerkrachten zijn met een hart voor moeilijk lerende kinderen!

Wat zou het mooi zijn als we het speciaal onderwijs ook op onze eigen scholen konden geven!

Bekijk ook de video,s onder dit artikel.