groentetuin

De groentes in de groententuin van Namitambo doen het goed.

Elke week kunnen de kinderen verse groente uit de tuin eten.

En er is zelfs zoveel dat ze er in Mbulumbudzi ook van mee kunnen genieten.

Daar zijn ze inmiddels ook begonnen met het aanleggen en inzaaien van de bedden.

We gebruiken de mest van de koeien gemengd met kippenmest.

Het duurde even voordat men het accepteerde dat we geen kunstmest gebruiken voor de tuin.

Volgens hen heeft de tuin toch ook echt wel kunstmest nodig.

Nu heb ik niet zoveel verstand van tuinieren. Maar zover ik weet gebruikten mijn ouders ook altijd alleen maar koeienmest in de tuin.

Nu kan het natuurlijk in Malawi anders zijn. Daar schijnt de zon veel meer en er valt nu geen regen. Je moet de tuin zelf besproeien.

Ik had vier zakken kippenmest en vier zakken koeienmest naar Namitambo gebracht. Maar volgens de dominee was het enkel koeienmest. Tja, je kunt mij alles vertellen.............

Toch maar weer even nagevraagd in Mbulumbudzi. De man die de koeien verzorgt is met mij mee geweest om de kippenmest te kopen. Nee, het was toch echt ook kippenmest.

Inmiddels weet ik ook dat koeienmest te sterk is voor nieuwe zaadjes. Dan moet je kippenmest hebben..

Maar volgens mij moet je de mest er gewoon onder spitten. Hier doen ze dat niet.

Het blijft een leerproces. Voor de tuinman én voor mij.