Maisstengels

Elk jaar is het weer een hele klus om onze veestapel van eten te voorzien.

In het regenseizoen is dat geen probleem. Dan groeit er gras genoeg.

Maar na een paar maanden moet de koeienjongen soms einden fietsen om gras te kunnen vinden.

Daarom besloten we om een opslag te maken voor de maisstengels.

De maisoogst is nu begonnen. De mensen plukken de kolven en laten de stengels op het land staan.

Vaak blijven die staan totdat ze het land weer klaar gaan maken voor het inzaaien van de nieuwe mais. Dan wordt het verbrand.

Als we nu een grote voorraad van deze stengels op kunnen slaan, dan hebben we voorlopig eten genoeg voor de koeien.

Een wachtman bij ons woont in de buurt van Mbulumbuzi. Hij vertelde dat hij klaar was met de maisoogst. Ik vroeg of we de maisstengels mochten hebben.

Dat was geen probleem. Hij woonde dicht bij de markt, zei hij.

Dus gisteren gingen we op pad om de maisstengels op te halen.

Het bleek toch wel even heel wat verder te zijn dan ik verwacht had.

De weg was erg slecht en er kwam maar geen eind aan.

Ik dacht vast dat we verdwaald waren. Maar eindelijk bereikten we toch zijn huis.

Een prachtig plekje, heerlijk rustig met een weids uitzicht op de bergen.

Toen waren we echter nog niet bij zijn maisland.

Hij liep voorop en ging een heel smal pad op. Daar moest ik met de auto over rijden.

Het ging allemaal goed tot we bij zijn land kwamen. Toen moest ik op zijn land keren.

In Malawi zijn ze gewend om de mais in voren te planten. Dus ik moest over die voren rijden om de auto te keren.

De bak van de auto werd volgestouwd. Alles ging erin. Het werd aangeduwd en gestampt. Er werd vakkundig een stuk touw omheen gebonden en zo gingen we weer richting het dagcentrum.

De veren van de auto maakten een verdacht geluid. Waarschijnlijk was het gehobbel over de voren teveel geweest. We bereikten de plek van bestemming gelukkig zonder problemen.

Een student van het voortgezet onderwijs die erg geinteresseerd is in auto’s dook onder de auto om te zien wat er aan de hand was. Op een gegeven moment kwam hij vertellen dat hij geprobeerd had het te repareren. Hij wilde graag mijn sleutels even hebben om te testen, maar dat heb ik maar niet gedaan…

Vandaag is de monteur geweest en de auto loopt weer zonder problemen.