Ndabwerako!

Ik ben er weer. Terug in Malawi.

De vijf weken verlof zijn voorbij gevlogen.

Het was heel fijn om weer even heerlijk tussen mijn familie en vrienden te zijn.

Genieten van al die schattige nichtjes en neefjes.

En tussendoor presentaties geven op verschillende plaatsen.

Al met al best intensief. Vooraf was ik steeds erg zenuwachtig.

Maar als je eenmaal aan het vertellen bent, is het ook heel mooi om te doen.

Het is bemoedigend om te merken hoeveel mensen betrokken zijn en bereid om het werk van Timotheos te steunen.

Nu mag ik weer een heleboel nieuwe weeskinderen opnemen in het programma.

Dat is heel fijn, want er zitten er zijn er nog zoveel die wachten op hulp.

Dinsdag ben ik weer aangekomen in Blantyre. Ik heb een heel goede reis gehad. Veel geslapen onderweg, dus ik was er eigenlijk zo.

Donderdag ging ik weer naar Namitambo. Als je dan al die blije gezichtjes van de kinderen ziet, weet je weer waarvoor je hier bent.

Ik heb 11 nieuwe kinderen opgenomen. Het viel me op dat in drie gezinnen de moeder naar de stad was om daar daglonerswerk te doen.

De oma zorgde voor de kinderen. De vader was gestorven of weggelopen. De kinderen hadden hun moeder in maanden niet gezien.

Wij kunnen ons dat niet voorstellen. Maar de nood dringt voor die moeders om in de stad te proberen werk te vinden.

In de dorpen is geen werk te krijgen. En als je dan geen mais hebt geoogst, moet je toch wat doen om geld te verdienen.

Schrijnend zijn zulke situaties. Kinderen die niet meer naar school gaan. Geen uniform, geen goede kleding. Geen moeder die voor ze zorgt.

En oma heeft ook de energie niet meer om er allemaal achteraan te gaan.

Het is ook heel mooi om deze bezoekjes te doen. Ze zijn allemaal zo blij met de hulp die we bieden. En elke keer mag Gods Woord weer open gaan.

Een hele groep kinderen zat steeds om me heen. Ze volgden ons op alle bezoekjes. En steeds weer luisterden ze heel stil naar wat ik las en vertelde uit de Bijbel.

Op de terugweg naar huis voelde ik me dankbaar dat ik dit mooie werk mag doen.

Wat zou het een wonder zijn als het gestrooide zaad mocht vallen in een hart dat toebereid is door de Heilige Geest.

Want dan zal het vruchten voortbrengen. Tot Zijn eer.