Olifantgras planten

De koeien in Mbulumbudzi doen het goed.

Maar ze hebben ook veel voedsel nodig.

Het koeienvoer wat ik bij de fabriek haal, wordt elke keer duurder.

Daarom leek het ons goed om olifantgras te verbouwen.

Dit is een rietachtig gewas, wat goed kan dienen als koeienvoer. 

We hebben een stuk land, waar nu niets groeit.

Dat kunnen we goed daarvoor gebruiken.

Ik dacht dat je het zaad wel in de winkel kon kopen.

Maar dat bleek anders te gaan ...

Samen met mrs Chikadza, een leerkracht, ging ik naar een trainingscentrum voor landbouw en veeteelt.

Daar kregen we een vracht olifantsgras mee om te planten.

youtu.be/vuDk4VNE4tU

Ik vroeg me echt af hoe je deze stengels nu moest planten en ik ging eens een kijkje nemen op het land.

De meeste stengels waren al geplant zei de dominee.

Ik keek rond, maar zag ze nergens!

Ze bleken helemaal onder de aarde te liggen.

youtu.be/QNN1yuBoiDk

youtu.be/wol0hteFfu4

Eerst hebben ze een geul gegraven en daar de stengels in gelegd.

Vervolgens bedekten ze de stengels weer met een laagje grond.

Ze vertelden me dat het op dezelfde manier gaat als suikerriet.

Ik heb weer veel geleerd ...