Overlijden matron Mbulumbudzi

Vorige week vrijdagavond is de matron van het dagcentrum in Mbulumbudzi overleden.

In het vorige artikel schreef ik dat we ze naar het ziekenhuis gebracht hadden en dat haar toestand zorgelijk was.

Toch hadden we niet verwacht dat ze al zo snel zou overlijden.

We hebben een betrokken, hardwerkende collega verloren.

Vanaf het begin is ze bij Timotheos betrokken geweest.

Ze was als een moeder voor de kinderen. Ze kende ze alle 250 en wist ook veel over hun families.

Als we een huisbezoek gingen doen, wist ze altijd feilloos de weg te wijzen.

Terwijl ze toch ook nog maar 5 jaar in deze omgeving woonde.

Vooral in de begintijd was ze een grote steun voor me.

Toen ze in mei vorig jaar ziek werd, maakte ik me echt zorgen hoe ik toch zonder haar kon werken.

Toch is die zorg ongegrond geweest, want de Heere heeft in alles steeds weer door willen helpen.

Wie op Hem betrouwd, zal nooit beschaamd uitkomen.

De begrafenis van de matron was afgelopen zondag.

Het is hier heel gewoon om op zondag iemand te begraven.

Vanwege het klimaat kan je ook echt niet langer wachten.

De begrafenis vond plaats in Chileka, waar de matron vandaan kwam.

We zijn met een aantal oudere kinderen en alle personeelsleden daarheen geweest.

Toen de kinderen daar aankwamen, gingen ze eerst in het sterfhuis waar de kist stond. Daar hebben ze gezongen en de dominee heeft een gebed gedaan.

Daarna gingen ze naar een ander huis omdat het een beetje regende. Ze waren erg overstuur.

Ik heb met ze uit de Bijbel gelezen en gebeden.

Wat is het te hopen dat deze ernstige roepstem geheiligd mag worden aan hun hart.

Ze hebben in een jaar tijd al vier keer gezien dat er iemand van het dagcentrum overleden is.

Twee kinderen en twee volwassenen.

En nu de matron die als een moeder voor hen was voor de kinderen waarvan de meesten hun eigen moeder al verloren hebben.

De Heere kan troosten in hun verdriet. Meer dan een moeder troosten kan.