Wat de coronatijd met jongeren doet

Wat de coraontijd met jongeren doet

Op 15 april was er een ouderbijeenkomst in Namitambo. Deze bijeenkomst zou eigenlijk al in januari plaatsvinden, maar vanwege Covid-19 was het uitgesteld. Gelukkig is het aantal nieuwe besmettingen op dit moment laag in Malawi. Daarom kon de bijeenkomst toch plaatsvinden.

De kinderen waren hierbij ook aanwezig. Het is altijd de gewoonte dat de kinderen die overgegaan zijn naar de volgende klas, een cadeautje krijgen. De kinderen die blijven zitten krijgen als troostprijs een lolly… Voor de kinderen is het echt een feest. Ze hielden het meer dan twee uur lang vol om rustig op een matje op de grond naar de toespraken te luisteren. Wetend dat ze aan het eind van de bijeenkomst het cadeau zouden krijgen.

Schokkend

Wij maakten van deze gelegenheid gebruik om onze zorgen over onze pubers te delen met de groot(ouders)/verzorgers van de kinderen. Toen ik terugkwam met verlof, hoorde ik dat zes meisjes uit ons programma zwanger waren. In de leeftijd van 15-17 jaar. Schokkend nieuws… Het blijkt dat de periode dat de kinderen thuiszaten vanwege Covid-19 ervoor heeft gezorgd dat heel veel meisjes in Malawi zwanger zijn geraakt.

Andere kinderen moesten we ontslaan uit het programma omdat ze niet meer naar school kwamen. De meesten zijn pubers, die geen zin hebben om verder te leren. Het is een grote zorg, en we moeten de handen in elkaar slaan om er iets tegen te doen. De dorpshoofden die ook aanwezig waren, riepen de verzorgers op om naar hen toe te komen als ze problemen ervaren met hun kinderen. De ouders/verzorgers zijn er tenslotte voor om de kinderen aan te spreken op hun gedrag en maatregelen te nemen als het niet verandert.

Bioscoop

Maar ook de dorpshoofden moeten hun verantwoordelijkheid nemen als ze zien dat jongens en meisjes ‘s avonds laat nog over straat zwalken of in de lokale ‘bioscoop’ zitten. Dat is niet meer dan een schuurtje, waar bankjes in staan en waar op een groot televisiescherm een film wordt afgedraaid. Tegen betaling van een klein bedrag kun je naar binnen om de film te bekijken. Vaak als ik er langs rijd, hoor ik hard geschreeuw en gegil vanuit zo’n ‘bioscoop’. De inhoud van zo’n film is nu niet iets waar we onze kinderen mee in aanraking willen brengen…

Het was een interactieve bijeenkomst. Verschillende verzorgers klaagden over kinderen die niet willen luisteren. Het is ook moeilijk als je als oma de verantwoordelijkheid hebt over je kleinkinderen die ook nog niet willen luisteren. Maar daar zijn de dorpshoofden voor om hen te helpen.

Allerbelangrijkste

Na alle discussies en toespraken werd mij gevraagd om ook iets te zeggen. Ik was blij dat ik de mogelijkheid kreeg om de aanwezigen te wijzen op het Allerbelangrijkste in ons leven.

De kinderen kennen een lied met de tekst: “De vreze des Heeren is het beginsel der wijsheid; De vreze des Heeren is te haten het kwade.” Ik liet ze dat lied zingen en vroeg hen wanneer je nu echt de zonden gaat haten. Daar wisten ze het antwoord wel op: “Als je de Heere lief hebt.”

Dat is het allerbelangrijkste voor de kinderen, voor de verzorgers, voor de dorpshoofden, voor het personeel, voor ons allemaal. Een nieuw hart dat de Heere lief heeft en naar Zijn geboden wil leven. Het maakt voor de Heere niet uit of je goed kunt leren of niet. Hij roept ons allemaal toe: “Mijn zoon, mijn dochter, geef Mij uw hart.” En deze boodschap mag ik ook meegeven aan de kinderen die ons programma verlaten. Wij moeten hen loslaten. Met het gebed in ons hart of de Heere Zich over hen wil ontfermen.

Bidt u ook mee?

Een hartelijke groet van Bep